Rechtsbijstandportaal |

Ik heb een vraag |

Ontevreden over een dienst. Wat nu?

Er zijn verschillende soorten diensten. U kan bijvoorbeeld een item op maat laten maken of denk aan het uitvoeren van een dienst, zoals juridisch advies krijgen. U kan een dienst niet zomaar terug naar de winkel brengen. Als u ontevreden bent over een dienst, dan moet u dat op een andere manier oplossen. Maar hoe? Lees hieronder wat u kan ondernemen als u niet blij bent met een geleverde dienst.

Het leveren van diensten is heel normaal. Er zijn heel veel verschillende diensten. Waarschijnlijk verlenen mensen u ook diensten. Misschien weet u niet eens dat iets een dienst is. Toch kan het ook zijn dat u niet blij bent met die service die mensen u verlenen. Vraagt u zich af wat u moet doen als u ontevreden bent over een dienst? Klik op ‘vind passend advies’ en vul de vragenlijst in.

Hebt u na het lezen of het invullen van de vragenlijst nog steeds vragen? Neem dan contact op met een Rechtswinkel of het Juridisch Loket. Een medewerker kan (meestal gratis) samen met u naar de situatie kijken. 


Veelgestelde vragen over dit onderwerp

Wat is een dienst?

Een dienst betekent dat iemand u een service verleent. Een ander doet iets voor u en u betaalt diegene. Diegene heet dan de dienstverlener. Bijna elke dienst wordt gewoon met geld betaald.

Er zijn twee soorten diensten:

  1. Een dienstverlener die spullen voor u maakt, repareert, bouwt of verandert. Denk hierbij aan een kledingmaker die een pak voor u maakt of aan een aannemer die uw huis voor u verbouwt. Let op: voor op maat gemaakte spullen die u in een winkel heeft gekocht gelden ook nog een paar andere regels, die kunt u hier lezen.
  2. Een dienstverlener die een minder zichtbare dienst verleent. Denk hierbij aan juridisch advies, maar bijvoorbeeld ook rijlessen.

Er gelden andere regels wanneer u niet tevreden bent over deze twee soorten diensten. Hieronder leest u daar meer over.

Niet tevreden over de spullen die de dienstverlener heeft geleverd?

Ontevreden over een dienst

Als u niet tevreden bent met wat de dienstverlener aan u leverde, dan moet u een klacht indienen. Dit heet de klachtplicht. Er zijn verschillende redenen waarom u een klacht kan indienen:

  • De dienst is te laat geleverd.
  • De dienstverlener heeft niet gedaan wat jullie hebben afgesproken.
  • Aan de dienst zaten risico’s die de dienstverlener niet aan u heeft verteld. Let op: als de dienstverlener u wel over de risico’s heeft verteld en er gebeurt iets waar u voor gewaarschuwd was, dan kan u daar niet over klagen.

Wanneer kan u klagen?

  • Als de dienst nog niet klaar is. U moet dan meteen zeggen dat u ontevreden bent met de dienst. De dienstverlener moet het probleem dan meteen oplossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een schilder die de verkeerde kleur verf gebruikt.
  • Als de dienstverlener net klaar is en het werk aan u laat zien. Dit heet het opleveren van de dienst. U moet het werk gelijk controleren en het bij de dienstverlener melden als er iets fout is. Hebt u nog niet betaald? Wacht dan met betalen (van tenminste een deel van het bedrag) totdat de dienstverlener de fout heeft opgelost
  • Een tijdje nadat de dienst is opgeleverd. Hoe lang na de oplevering? Dat ligt aan de situatie. Meld een probleem zo snel mogelijk nadat u het ondekt. Een voorbeeld is de fietsenmaker die uw band plakt, maar de band is binnen 1 week weer lek. Let op: u moet binnen 2 maanden nadat u een probleem vindt, dit probleem bij de dienstverlener melden.

Regels voor ander soort dienst

Bij andere soorten diensten gaat het niet om spullen. Een advocaat helpt u bijvoorbeeld met een juridische vraag. U laat uw haar knippen bij de kapper of u volgt een taalcursus. U kan in dit geval de dienst niet makkelijk terugbrengen. Het zijn namelijk geen spullen. Hoe zit dat? De dienstverlener heeft een inspanningsverplichting.

Wat is een inspanningsverplichting?

De dienstverlener moet zo goed mogelijk zijn of haar best doen om de dienst zo goed mogelijk aan u te leveren. Denk aan de kapper die steeds op zijn telefoon kijkt tijdens uw kappersafspraak. Uw kapsel is daarom misschien niet netjes. De kapper heeft dan niet hard genoeg zijn best gedaan (en zich niet hard genoeg ingespannen) om u een goede dienst te verlenen. De kapper voldoet dan niet aan zijn inspanningsverplichting.

Wanneer voldoet een dienstverlener aan de inspanningsverplichting?

Dat ligt aan de situatie. U moet daarvoor van tevoren duidelijke afspraken met elkaar maken. De dienstverlener kan namelijk niet altijd garanderen dat u tevreden bent met een het resultaat van de dienst. Dat betekent niet altijd dat de dienstverlener zijn werk niet goed heeft gedaan. Denk bijvoorbeeld aan een advocaat die hulp aan u verleent in een rechtzaak. U kan de rechtzaak nog steeds verliezen, maar dat betekent niet altijd dat de advocaat hiervoor verantwoordelijk is. Het is mogelijk om hier afspraken over te maken in de vorm van een resultaatsverplichting.

Wat is een resultaatsverplichting?

Als u samen met de dienstverlener afspreekt dat er een bepaald resultaat uit de dienst komt, dan maakt u afspraken in de vorm van een resultaatsverplichting. Niet alle diensten hebben automatisch een resultaatsverplichting. U moet dat duidelijk van tevoren afspreken. Een voorbeeld is dat u afspreekt met uw advocaat dat u alleen maar betaalt als de advocaat een rechtzaak voor u wint. Als de dienstverlener en u het eens zijn over deze afspraken, dan moet u zich er allebei aan houden.

Ontevreden over een andere soort dienst?

Als u niet tevreden bent over de andere soort dienstverlening op basis van uw gemaakte afspraken, dan kan u daar soms wat aan doen. Het is handig om de hulp van een deskundige in te roepen. Deze kan u helpen met de vervolgstappen.

Moeilijke woorden Koop product of dienst

Wat u moet weten over de informatie op deze website

Deze informatie is geen officieel juridisch advies. De informatie is zorgvuldig opgesteld, maar kan bijvoorbeeld niet (meer) gelden, onvolledig of zelfs fout zijn. U kunt dus geen rechten ontlenen aan deze informatie. Wij adviseren u bij een juridisch probleem of een vraag contact op te nemen met een juridisch hulpverlener.