Rechtsbijstandportaal |

Ik heb een vraag |

Een online winkelproduct terugsturen. Wat nu?

Soms koopt u iets van een winkel op het internet of van een webshop, maar wil u het niet meer hebben. Het kan ook zijn dat het item kapot is. U vraagt uzelf misschien af: een online winkelproduct terugsturen, hoe moet dat? Vaak mag u het artikel nog terugsturen, maar dat is niet altijd zo. Het is afhankelijk van de situatie of dit mag. Dat kan best moeilijk zijn!

Men koopt tegenwoordig steeds vaker dingen op het internet. Als u iets op internet koopt, dan zitten daar voor de winkel strenge regels aan. Zo moet u het artikel meestal binnen een bepaalde tijd kunnen terugsturen. Het is goed mogelijk dat u uzelf toch bedenkt over iets wat u koopt of dat het kapot is. U stuurt het in dat geval terug. De internetwinkel moet u dan uw geld teruggeven. Toch is het niet altijd zo simpel. Ook houden niet alle winkels zich aan de regels.

Vraagt u zich af: een online winkelproduct terugsturen, hoe met dat? Wil u geholpen worden door een expert of meer informatie over uw situatie? Klik op ‘vind passend advies’ en vul de vragenlijst in.

Hebt u na het lezen of het invullen van de vragenlijst nog steeds vragen? Neem dan contact op met een Rechtswinkel of het Juridisch Loket. Een medewerker kan (meestal gratis) samen met u naar de situatie kijken. 


Veelgestelde vragen over dit onderwerp

Hoe moet ik een online winkelproduct terugsturen?

Als u zelf een product in op het internet koopt, dan heet dit een overeenkomst op afstand. Als u iets in op het internet koopt, dan mag u het bijna altijd binnen 14 dagen terugsturen. Dit is de bedenktijd. Die bestaat omdat u het product bijvoorbeeld namelijk niet in de winkel hebt kunnen bekijken of kunnen houden. U hoeft dan bij het terugsturen geen reden te geven.

Hier moet u op letten:

  • U mag het product niet kapot terugsturen, tenzij het al kapot was toen u het kreeg.
  • U moet in ieder geval binnen 14 dagen bij de online winkel aangeven dat u het product wil terugsturen. Sommige winkels vinden het goed als u het product dan een paar dagen later pas echt op de post doet.
  • Kijk goed naar wat de online winkel over het terugsturen op hun site heeft staan.

Wat gebeurt er als ik een product terugstuur?

Als u het product terugstuurt binnen 14 dagen, dan moet de online winkel u uw geld teruggeven.
Is het product dat u terugstuurt kapot en wil u een nieuw product? U kan het beste contact opnemen met de klantenservice van de online winkel.

Krijg ik mijn geld terug als ik het product terugstuur?

Ja. Het is de bedoeling dat de winkel u uw geld teruggeeft. U moet geld terugkrijgen en dus niet cadeaubonnen of vouchers. Als u dat wil, kan u er soms wel voor kiezen om een voucher terug te krijgen. Er gelden wel regels voor het geven van vouchers. Aan deze regels moeten alle winkels zich houden. Die kan u hier lezen.

Mag ik een online winkelproduct altijd terugsturen?

Nee. U mag bijna alle online winkelproducten terugsturen binnen 14 dagen. Het is de bedoeling dat de online winkel het product nog kan verkopen als u het terugstuurt. Daarom gelden er ook uitzonderingen.

De uitzonderingen

  • Producten die kunnen bederven, zoals eten of bloemen.
  • Speciaal voor u gemaakte producten, zoals een telefoonhoesje met uw naam erop of een jurk in uw maten. Let op: een jurk in bijvoorbeeld maat S(mall) is géén op maat gemaakte jurk. Dit heet prefab en betekent dat het van tevoren al is gemaakt. Het is dan niet speciaal voor u op maat gemaakt. U mag het dan wél binnen 14 dagen terugsturen.
  • Digitale producten, zoals games of films. U moet dan bij het kopen wel hebben hebben gezegd dat u afziet van uw bedenktijd.
  • Producten die u niet mag terugsturen vanwege gezondheidsredenen of hygiëne. Denk dan bijvoorbeeld aan tampons en maandverband, onderbroeken die u gepast hebt of elektronische producten zoals oordopjes.
  • Verzegelde producten waarvan u de zegel hebt verbroken. Dit zijn producten zoals dvd’s en cd’s.

Waar moet ik nog op letten?

Een kapot online winkelproduct terugsturen

De winkel moet zich aan de regels houden, maar u ook. Dat betekent bijvoorbeeld dat u zo snel mogelijk contact op moet nemen met de online winkel als product kapot is. Dit heet de klachtplicht. U moet er dus op letten dat u zo snel mogelijk aan de online winkel laat weten wat er mis is met het product. Hoe snel u dit moet doen ligt aan de situatie, maar die periode is maximaal 2 maanden.

Tip

Was de doos van het product al beschadigd toen het pakketje bij u werd bezorgd? Maak dan gelijk foto’s en film uzelf terwijl u het pakketje openmaakt. Zo kan u aan de online winkel laten zien dat u het product niet zelf kapot hebt gemaakt.

Betrouwbaarheid van de online winkel

Ga voordat u een product koopt bij een online winkel altijd na of de winkel betrouwbaar is. De winkel moet hun contactinformatie duidelijk op de site hebben staan. Ook moet de winkel de regels die gelden voor het kopen van hun site duidelijk online neerzetten. Dit zijn de algemene voorwaarden. Kan u geen contact opnemen met de winkel of bent u bang dat u bent opgelicht? Neem dan contact op met de ACM.

Moeilijke woorden Koop product of dienst

Wat u moet weten over de informatie op deze website

Deze informatie is geen officieel juridisch advies. De informatie is zorgvuldig opgesteld, maar kan bijvoorbeeld niet (meer) gelden, onvolledig of zelfs fout zijn. U kunt dus geen rechten ontlenen aan deze informatie. Wij adviseren u bij een juridisch probleem of een vraag contact op te nemen met een juridisch hulpverlener.