Rechtsbijstandportaal |

Ik heb een vraag |

Een winkelproduct terugbrengen. Wat nu?

Soms koop je een product in de winkel, maar wil je het niet meer hebben. Het kan ook zijn dat het product kapot is. Je vraagt je misschien af: ik wil een winkelproduct terugbrengen. Wat nu? Het is afhankelijk van de situatie of dit mag en wat je ervoor terugkrijgt. Dat kan best moeilijk zijn!

Er zijn veel verschillende manieren van kopen. Meestal koop jij dingen van winkels. Het is goed mogelijk dat je je toch bedenkt over iets wat je koopt of dat het kapot is. Je kan heel vaak terug naar de winkel gaan om jouw geld terug te vragen. Heel veel winkels doen dat ook gewoon. Toch is een winkelproduct terugbrengen niet altijd zo gemakkelijk. Niet alle winkels geven op dezelfde manier geld terug of willen niets terug aannemen.

Vraag jij je af: hoe moet ik een winkelproduct terugbrengen? Wil jij geholpen worden door een expert of meer informatie over jouw situatie? Klik op ‘vind passend advies’ en vul de vragenlijst in.

Heb je na het lezen of het invullen van de vragenlijst nog steeds vragen? Neem dan contact op met een Rechtswinkel of het Juridisch Loket. Een medewerker kan (meestal gratis) samen met je naar de situatie kijken. 


Veelgestelde vragen over dit onderwerp

Wanneer mag ik iets terugbrengen?

Als jij zelf een product in de winkel koopt, dan heet dit consumentenkoop. Als je iets in de winkel koopt, dan mag je het eigenlijk niet zomaar terugbrengen. Je hebt er namelijk naar kunnen kijken en je hebt het bijvoorbeeld kunnen vasthouden.

Het winkelproduct terugbrengen

Maar wanneer kan je nou een winkelproduct terugbrengen? Als je het product wil terugbrengen heb je een paar mogelijkheden:

  1. Het product gaat binnen 6 maanden nadat je het koopt kapot.
  2. Binnen 6 maanden kom je erachter dat het product niet lijkt op wat de winkelmedewerker jou heeft verteld.
  3. Volgens de regels van de winkel mag je het product binnen een bepaalde tijd terugbrengen. Deze regels zijn de algemene voorwaarden.

Wat gebeurt er als ik een product terugbreng?

Als je een product terugbrengt, dan krijg je in de praktijk vaak gewoon je geld terug. Toch is dit niet altijd het geval.

Is het product kapot of niet wat je verwachtte? Dan heeft de winkel een paar mogelijkheden:

  1. Eerst kan de winkel kijken of zij het product kunnen repareren.
  2. Soms is repareren niet mogelijk, dus kan de winkel het product ook vervangen.
  3. Als vervangen ook niet kan of lukt, dan moet de winkel jouw geld teruggeven.

Krijg ik mijn geld terug als ik het product terugbreng?

Dat ligt eraan! Vaak moet je jouw geld op dezelfde manier terugkrijgen als dat je het aan de winkel hebt betaald. Toch is dit niet altijd zo.

Een voucher

Als je een product terugbrengt, kan het zijn dat de winkel je een voucher of kortingsbon aanbiedt in plaats van jouw geld terug. Wanneer je het product eigenlijk niet mag terugbrengen, dan mag dit. Het is in dat geval een service van de winkel. Er gelden wel regels voor het geven van vouchers. Aan deze regels moeten alle winkels zich houden. Die kan je hier lezen.

Ik heb een product speciaal voor mij laten maken. Mag ik dit terugbrengen?

Vaak hoeft de winkel jou dan geen geld terug te betalen, tenzij er iets niet klopt aan het product.

Soms bestel je een product en wordt het speciaal voor jou gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan een jurk op maat. De winkel kan het product meestal niet aan iemand anders verkopen. Je mag het dus niet zomaar terugbrengen. Het product moet bijvoorbeeld kapot zijn. Het kan ook dat de winkel jouw bestelling niet goed heeft gemaakt. In dat geval moet de winkel het product repareren, vervangen of jouw je geld teruggeven.

Waar moet je nog op letten?

De winkel moet zich aan de regels houden, maar jij ook. Dat betekent bijvoorbeeld dat je zo snel mogelijk met een kapot product terug naar de winkel moet gaan. Dit heet de klachtplicht. Je moet er dus op letten dat je zo snel mogelijk naar de winkel gaat om te vertellen wat er mis is met het product. Hoe snel je moet gaan ligt aan de situatie, maar is maximaal 2 maanden.


Moeilijke woorden Koop product of dienst

Wat u moet weten over de informatie op deze website

Deze informatie is geen officieel juridisch advies. De informatie is zorgvuldig opgesteld, maar kan bijvoorbeeld niet (meer) gelden, onvolledig of zelfs fout zijn. U kunt dus geen rechten ontlenen aan deze informatie. Wij adviseren u bij een juridisch probleem of een vraag contact op te nemen met een juridisch hulpverlener.