Verzekeraars

Een rechtsbijstandverzekering is een speciale verzekering die u afsluit. Daar kiest u zelf voor, het is dus niet verplicht. Als u dan in een situatie komt waar u rechtshulp nodig hebt, bent u hiervoor verzekerd en regelt en betaalt de verzekeraar deze rechtshulp voor u.

Hoe werkt een rechtsbijstandverzekeraar?

Maandelijks bedrag

Als u een verzekering voor rechtsbijstand afsluit betaalt u elke maand een bedrag. Hoeveel dit is verschilt per verzekering; soms is een verzekering duurder, maar hebt u bijvoorbeeld wel weer een lager eigen risico.

Er zijn veel rechtsbijstand-
verzekeringen

 

Er zijn veel rechtsbijstandverzekeringen. Verzekeraars waar je bijvoorbeeld een ziektekostenverzekering kunt afsluiten hebben vaak ook een afdeling met rechtsbijstandverzekeringen. Maar ook organisaties waar u het niet zo snel van verwacht bieden verzekeringen voor juridische problemen aan, bijvoorbeeld de ANWB of de HEMA. U kunt hier kijken welke soorten er zijn en ze vergelijken. Of gebruik de keuzehulp.

Modules

U kunt bij veel rechtsbijstandverzekeraars ook ‘modules’ uitzoeken. Dit zijn onderwerpen waar u een rechtsbijstandsverzekering voor kunt afsluiten. Denk  bijvoorbeeld aan woonproblemen, huurproblemen, werkproblemen of problemen als u iets heeft gekocht.. U kunt dan die module(s) kiezen die het beste bij uw situatie passen. U krijgt dan alleen rechtshulp als u een probleem hebt op dat onderwerp, maar u betaalt ook minder, omdat u alleen voor dat ene onderwerp verzekerd bent.

Hulp verschilt per situatie

Als u een rechtsprobleem hebt, dan kijkt de verzekeraar eerst of dit probleem binnen de voorwaarden valt waarvoor u verzekerd bent. Als dit zo is, kijkt de verzekeraar welke hulp het beste past.

Niet verzekerd en er gebeurd wat? Soms toch nog hulp mogelijk: prepaid rechtshulp.

In principe is het zo dat als u niet verzekerd bent voor rechtshulp en er gebeurt iets, u niet snel alsnog een rechtsbijstandverzekering kunt afsluiten. U moet de verzekering dus echt afsluiten voordat u in de problemen komt. 

Maar sommige verzekeraars bieden ook pakket-hulp aan op het moment dat u een juridisch probleem hebt. U koopt dan voor een vast bedrag een pakket aan hulp. Dit heet prepaid rechtshulp. U kunt op de website van de verzekeraar zien of deze ook prepaid hulp aanbieden. Prepaid hulp wordt ook wel een ‘brandend huis verzekering’ genoemd.

 

Voordelen van een rechtsbijstandsverzekering

1. Geen onverwachte kosten

Als u een juridisch probleem krijgt en u bent verzekerd, dan kunt u via de verzekeraar direct hulp inschakelen. De verzekeraar gaat u passende rechtshulp bieden en (m.u.v. eigen bijdrage of plafondbedrag) u hoeft hier niet (extra) voor te betalen. Bent u niet verzekerd, dan kunt u bij sommige verzekeraars ook met uw probleem terecht en kunt u tegen een vaste prijs rechtshulp ontvangen. Hier maakt u dan per geval afspraken over met de verzekeraar.

 

2. Rechtshulp die bij uw situatie past

Een rechtsbijstandsverzekeraar heeft verschillende soorten rechtshulp die zij kunnen bieden. Ze kunnen voor u adviseren, onderhandelen, bemiddelen of een rechtszaak starten.  Ze kunnen dus die hulp inschakelen die goed bij uw juridische probleem past.

3. Gezinsleden vaak meeverzekerd

Bij veel rechtsbijstandverzekeringen sluit u een verzekering voor uzelf af, maar zijn meteen alle gezinsleden mee-verzekerd voor juridische hulp.

4. Oplossen zonder rechtszaak

Een rechtsbijstandverzekeraar kan in veel gevallen uw probleem oplossen zonder dat er een  rechtszaak nodig is. Een rechtszaak duurt lang, is duur en geeft vaak veel stress. Het is dus fijn als dit voorkomen kan worden.

5. Krijgt u een juridisch probleem? Minder geld kwijt en minder stress

Als u een groot juridisch probleem krijgt en u bent hiervoor verzekerd, scheelt u dat geld en stress, omdat u zelf niet op zoek hoeft naar juridische hulp. U neemt contact op met de verzekeraar en die gaat voor u aan de slag. De verzekeraar kan ook een advocaat regelen.

Nadelen van een rechtsbijstandverzekeraar

1. Ook als er niets gebeurt, betaalt u

Ook al krijgt u uw leven lang geen rechtsprobleem, toch blijft u een maandelijks bedrag betalen voor uw verzekering.

2. Voorwaarden bij de verzekering zijn ingewikkeld

Aan een verzekering zit vaak een lange lijst met ‘voorwaarden’. Hierin staat wanneer u wel of geen hulp krijgt en welke voorwaarden er aan deze hulp zitten. Het kan dus zijn dat u denkt recht op hulp te hebben, maar dat er in een voorwaarde staat dat dit buiten de verzekering valt. Dat is dan een enorme tegenvaller. 

In de voorwaarden staat ook vaak hoeveel eigen bijdrage die u moet betalen en of er een plafondbedrag (maximaal gedrag) is wat aan u vergoed wordt. Lees de voorwaarden dus altijd goed.

Voorwaarden kunnen ingewikkeld zijn om te lezen. Als ze voor u onduidelijk zijn, vraag dan toelichting aan de verzekeraar. Of ga naar een rechtswinkel om ze samen te bekijken.

3. Wilt u andere hulp dan de verzekeraar aanbiedt?

De verzekeraar komt met een voorstel voor hulp. Maar misschien wilt u andere hulp. In sommige gevallen kan dat, maar in andere gevallen niet. Dit wordt bepaald door de voorwaarden van de verzekering. Bespreek uw wensen altijd met de verzekeraar. In principe mag u ook uw advocaat zelf kiezen (tenzij anders in de voorwaarden staat). Als de verzekeraar zegt dat dit niet kan, vraag dan waarom niet en waar dit precies in de voorwaarden staat.

4. Niet altijd het resultaat dat u wilt

De verzekeraar kan u niet beloven dat met de rechtshulp alle problemen precies opgelost worden zoals u wilt. Dat is bij alle soorten rechtshulp zo. 

De rechtshulpverlener doet zijn best om uw probleem zo goed mogelijk op te lossen. Maar of dit lukt,hangt ook af van wat er in de regels of wetten staan die van toepassing zijn op uw probleem.

 

5. U moet over uw situatie of probleem praten

Als een rechtshulpverlener voor u werkt moet hij/zij informatie over uw situatie hebben. Het kan voor u moeilijk zijn om hierover te praten als het om een persoonlijke situatie gaat.

6. Emotionele of sociale problemen? Daar is een advocaat niet voor

Een juridisch hulpverlener heeft een opleiding gevolgd om u juridisch te helpen, maar weet niet altijd hoe het beste met uw gevoelens om te gaan. 

Heeft u, naast juridische hulp, ook steun nodig omdat u het moeilijk heeft met de situatie? Of heeft u meer problemen? Loop dan binnen op een spreekuur van het sociaal wijkteam in uw buurt of bel met het wijkteam. 

Wilt u weten hoeveel stress of andere problemen u heeft? Ga dan naar de homepage van dit portaal en vul de meerzorgencheck in.

 

Waar moet u op letten bij een rechtsbijstandverzekering?

Een advocaat kost veel geld en soms zijn er betere en goedkopere oplossingen te vinden.

1. Kies de verzekering die bij u past

Er is een heleboel te kiezen als u een rechtsbijstandverzekering afsluit. Hier kunt u verzekeringen vergelijken en lezen over verschillende soorten verzekeringen. Op de websites van verzekeraars kunt u ook informatie vinden. Kijk ook naar reviews (beoordelingen) van mensen die al een verzekering hebben afgesloten.

Bekijk welke pakketten de verzekeraar aanbiedt, zoals rechtshulp bij wonen, huren, werk of koop van een product.

Wilt u er samen met iemand naar kijken? Dan kunt u bijvoorbeeld een afspraak maken bij een rechtswinkel.

2. Denk niet te snel: ik krijg dat probleem toch niet

Vaak denken mensen: ach…dat zal mij toch niet overkomen! Maar u kunt niet in de toekomst kijken. Als u een rechtsbijstandverzekering gaat afsluiten, kunt u uzelf beter vragen: hoe zou ik ermee omgaan als ik zo’n probleem krijg? Kan ik dit dan betalen? Kan ik het zelf oplossen? Lukt het me om goede hulp te vinden? Als u deze vragen met ‘nee’ beantwoordt, kan een rechtsbijstandverzekering een goede keuze zijn.

3. Voorziene geschillen

De verzekeraar controleert of u op het moment dat u de verzekering afsluit geen ‘voorziene geschillen’ hebt. Een voorzien geschil is een juridisch probleem dat al te voorspellen was. Als dit zo is,kan de verzekering niet afgesloten worden. Hebt u bijvoorbeeld een slechte beoordeling op werk gehad en bent u hierdoor bang om ontslagen te worden? Een verzekeraar kan dit een reden vinden om de verzekering niet af te sluiten. U moet dus de verzekering afsluiten als er nog helemaal geen probleem is.

4. Wachttijd

Bij verzekeringen is er soms een ‘wachttijd’. Dit betekent dat u al wel de verzekering afgesloten hebt en geld betaalt, maar dat het nog (meestal enkele maanden) duurt voordat de verzekering ook echt ingaat. Als u in die eerste maanden dan een juridisch probleem krijgt, krijgt u dus geen rechtshulp. Dit heeft dezelfde reden als de ‘voorziene geschillen’: de verzekeraar wil niet dat u de verzekering afsluit omdat u al een probleem heeft.

5. Prepaid hulp

Bij prepaid hulp geldt de regel van voorziene geschillen niet. U hebt dan al een probleem en kijkt welk pakket aan hulp het beste bij uw situatie past. U betaalt een vast bedrag voor dit pakket aan hulp. Deze pakketten zijn er vaak voor kleinere problemen. Bij Sommige verzekeraars kunt u een advocaat bij een rechtszaak krijgen voor een vaste prijs. Niet alle rechtsbijstandverzekeraars hebben prepaid hulp. U kunt op de site van de verzekeraar zien of dit aangeboden wordt. Prepaid hulp wordt ook wel een ‘brandend huis verzekering’ genoemd.

6. Let op de voorwaarden bij de verzekering

Bij een rechtsbijstandverzekering zit vaak een hele lijst met afspraken, dit zijn de ’voorwaarden’ bij de verzekering. Lees deze voorwaarden goed. Vaak zijn deze voorwaarden moeilijk om te lezen. U kunt uitleg vragen aan de verzekeraar. Of u kunt naar een rechtswinkel gaan en samen met een medewerker de voorwaarden doornemen. Let in ieder geval op de eigen bijdrage die u moet betalen en of er een maximumbedrag (plafondbedrag) is dat de verzekeraar vergoedt. Kijk ook in welke situatie u welk soort  hulpverlener krijgt, of u een advocaat zelf mag kiezen en of andere deskundigen (bijvoorbeeld een schade-expert) wel of niet vergoed wordt. 

Als u een advocaat inschakelt, let dan op wat het maximale bedrag is wat besteed mag worden aan een advocaat, deze bedragen verschillen ook.