Arbeidstekort in de automotive sector: hoe digitale retail kan helpen.

Subkop H1, intro H2, tussenkop h3

Personeelstekorten nemen in alle sectoren toe. Transavia annuleert bijvoorbeeld 240 vluchten tussen 7 juli en 14 augustus*. Daardoor worden ruim 13.000 boekingen geschrapt. Voor 70 procent daarvan is een vervangende vlucht gevonden, maar van de overige 30 procent is het ticket geannuleerd. De belangrijkste oorzaak is een tekort aan werknemers. In de automotive horen wij dagelijks van dealers die worstelen met personeel. Eind 2021 stonden er al 6.200 vacatures open in de sector en dat worden er dagelijks meer**. De problematiek richt zich hoofdzakelijk op het vinden van goede verkopers. Dit komt bovenop de dagelijkse uitdagingen rondom voorraadtekorten. Hoe kunnen digitale oplossingen dealers helpen meer te verkopen met grotere marges en minder verkopers?

Maak je beste mensen efficiënter.

Dealers die processen geoptimaliseerd en gedigitaliseerd hebben, besparen veel tijd. Hierdoor realiseren zij meer leads en converteren deze beter naar sales. Met andere woorden; als jouw best converterende verkopers digitale tools krijgen die speciaal zijn ontworpen om klanten door de trechter te loodsen, neemt de winst snel toe. Klanten starten de klantreis online. Het is daarom cruciaal om hen vanuit die zoektocht eenvoudig de eerste aankoop-stappen te laten zetten. Niet alleen neemt dit handmatige handelingen uit handen van de verkopers, het verbetert ook de klantbeleving.

Stroomlijn de ‘Call To Actions’ zodat je geen tijd van jouw medewerkers verspilt.

Op veel dealersites worden veel te veel call-to-actions ingezet. Sommige bieden alleen al op de startpagina tot 10 knoppen. Deze zijn bedoeld om klanten te helpen met chat, tekst, ondersteuning, vragen over opties, vragen over inruil, financiering en meer. Naast dat het klanten verwart bij het binnengaan van de ‘verkooptrechter’, betekent deze aanpak dat er veel getrainde medewerkers klaar moeten staan om te helpen. Dat is natuurlijk een uitdaging op dit moment. Niet alleen omdat klanten letterlijk dag en nacht online zoeken, maar ook omdat de verkopers niet de hele dag naar hun beeldscherm zitten te staren. Conclusie: het autobedrijf moet meer dan ooit digitaliseren en automatiseren. Maar wel op de goede manier.

Jij bent verantwoordelijk voor efficiënt tijdsgebruik van jouw team.

Als directeur of manager van het autobedrijf ben jij verantwoordelijk voor het beschermen van de steeds waardevollere tijd van jouw personeel. Je moet ervoor zorgen dat klanten die een aankoop willen doen vooraan in de rij komen te staan en zo goed en snel mogelijk geholpen worden. Het terugbrengen van de 10 CTA-knoppen naar een enkele ‘Koop nu’ knop die de klant door een gestroomlijnd koop-traject leidt helpt daarbij. 

Het gaat om een succesvolle verkoop. Niet of deze online of in de showroom plaatsvindt.

Het gaat er nadrukkelijk niet om dat de klant de auto uiteindelijk ook online koopt. Het gaat erom dat de klant de door hem gewenste eerste stappen in de aankoop kan zetten. Dit kan bijvoorbeeld het maken van een afspraak voor een proefrit zijn. Het kan nog steeds dat de klant de auto pas na de proefrit koopt. In dat geval zijn de eerste stappen online gezet, maar vindt de verkoop plaats in de showroom of zelfs op locatie. Het gaat erom een samenspel tussen de website, de showroom, de verkoper en de klant te creëren. Dit zorgt ervoor dat elke klant frictieloos en eenvoudig naar de uiteindelijke koop wordt geleid.  

Bied klanten flexibelere tools, zodat jouw sales team ook flexibeler kan zijn.

Jouw proces moet flexibel genoeg zijn om klanten te helpen op de manier waarop ze willen kopen, in elke fase van de trechter. Klanten willen zelf bepalen hoeveel van hun kooptraject digitaal is en hoeveel er persoonlijk gebeurt. Dat betekent dat processen van de website en de showroom naadloos in elkaar over moeten gaan. Jouw salesteam moet in elk stukje van het aankoopproces kunnen assisteren en sturen om de klant naar de koop van een auto te leiden. Dis alles vraagt om slimme processen en verdere digitalisering. 

Handmatige handelingen kosten veel tijd en geld.

Het is suboptimaal dat jouw verkoopteam tijd moet verspillen aan het invoeren van klantinformatie. De klant kan dat gemakkelijk zelf digitaal aanleveren. Daarnaast is het vaak makkelijker voor de klant om dat zelf te doen. Doordat de klant alles in eigen hand heeft, verbetert de klantervaring. Het bespaart de verkoper tijd en geeft hem waardevolle informatie over de wensen van de klant, waardoor deze de sale sneller kan maken.

Klanten verwachten 24/7

Een ander mooi voorbeeld is het 24/7 karakter van digitale retail. Klanten kunnen na sluitingstijd vanuit huis zich oriënteren. Zo kunnen proefritten, afspraken of inruil voorstellen te allen tijde en geautomatiseerd worden ingepland. De klant krijgt direct resultaat, de winkel draait non-stop door. 

Geef consumenten geautomatiseerd nauwkeurige (inruil)voorstellen

De tijd van inruilwaardes op locatie bepalen is voorbij. Klanten van vandaag verwachten online en transparante, op de cent nauwkeurige bedragen voor hun inruilauto. Een gegarandeerde prijs zonder gedoe. Uiteraard snapt de klant dat ze wel eerlijk en volledig moeten zijn. Anders gaat de deal niet door en dat gaat ten koste van zichzelf. De snelheid, transparantie en volledigheid geldt ook voor andere kosten die verband houden met de aankoop van een voertuig. Denk daarbij aan prijs en natuurlijk de propositie zelf. Er zijn veel kwalitatief goede data beschikbaar en prijzen van auto’s, accessoires, afleverpakketten, winterbanden, etc. staan vast. Alle tijd die wordt bespaard door een geautomatiseerd proces, geef je terug aan je personeel. Het voorkomt fouten en zorgt het ervoor dat je meer leads krijgt die worden geconverteerd naar meer sales en tevreden klanten die niet hoeven te wachten en direct resultaat zien.

Zet jouw team in de beste uitgangspositie om te slagen.

We hopen allemaal dat het tekort aan werknemers in de auto-industrie snel verdwijnt. Voor nu is het beste wat je voor jouw dealerbedrijf kunt doen, je beste teamleden in een zo goed mogelijke situatie plaatsen. Laat ze slagen met de beste beschikbare digitale retail oplossingen. 

Wil je meer weten over welke slimme workflows Notarieel Betalen jouw dealerbedrijf kan bieden? Neem contact op met Jort van Sisseren via jortvs@notarieelbetalen.nl om te bespreken waar winst te behalen valt.

*Bron:  Transavia annuleert 240 vluchten op Schiphol, 13.000 boekingen getroffen

**Bron: CBS: Personeelstekort in de autobranche op recordhoogte